Internet věcí pomůže nastartovat cestovní ruch
Turismus je odvětví, které bylo pandemií spolu s pohostinstvím postiženo nejvíce. Zdá se, že se situace zlepšuje. Nicméně nejspíš ještě potrvá, než zmizí nejrůznější protiepidemická opatření. Jak mohou právě teď a v tomto odvětví technologie pomoct zautomatizovat některé procesy a ušetřit nemalé finanční prostředky?
Automatizace a personalizace díky internetu věcí
To, kdy se svět vrátí ke stavu před rokem a půl, kdy jsme mohli cestovat volně po většině světa a kdy k nám přijížděly davy turistů, stále nevíme. Turistický ruch je bohužel pořád v hlubokém útlumu. Na druhou stranu jde o období, kdy je možné, pokud to finanční situace dovolí, investovat do technologií, které mohou podnikání v turismu zlevnit a usnadnit.
Významnou pomoc lze hledat v nasazení internetu věcí. Navíc díky automatizaci lze při různých činnostech do jisté míry omezit zbytečné kontakty mezi lidmi. Příkladem může být automatizovaná recepce v hotelu, což je jistě v době šíření epidemie výhodné. V jakých oblastech je možné chytré senzory využít?
Snadný průchod letištěm
Začněme na letišti. Mimo dobu pandemie jde o neobyčejně rušné místo, kde citlivější povahy mohou ztratit hlavu a propadnout zmatku. Lidé se často potýkají s frontami na odbavení, na zavazadla, čekat se zde musí na kde co. Letiště je bohužel místem, kde mnozí z nás pociťují stres. Obavu z toho, že zmešká letadlo, asi pocítil každý z nás. Přitom odbavení na letišti by nemuselo být stresující pro nikoho.
IoT usnadní průchod letištěm. Ilustrační obrázek
Díky umístění čidel propojených v internetu věcí, které dokážou lokalizovat chytré mobilní telefony cestujících, je možné tento cestovní stres do značné míry odbourat. Průchod letištěm lze pro každého pasažéra automatizovat a hlavně personalizovat. Například po příchodu na letiště je cestující odbaven automaticky, check-in proběhne díky tomu, že systém zaznamená jeho mobilní telefon. Není se tedy třeba stavět do front, letecká společnost získá informaci automaticky. Na základě přesného propočtu dat a zjištění počtu cestujících, kteří právě stojí ve frontách, se může cestující nechat informovat o tom, kolik času mu přesně zabere v danou chvíli celkové odbavení. Zjistí tedy přesný čas, kdy se má dostavit na určitou přepážku, aniž by byl někde zbytečně brzo, anebo naopak pozdě.
Jak IoT pomáhá na letišti v Heathrow
Příkladem toho, jak podobné technologie fungují na jednom místě, je letiště v Londýně Heathrow. Jde o jediné letiště, které se nachází skutečně přímo ve městě, a nikoliv desítky kilometrů od centra.
Nelétají odsud nízkorozpočtové aerolinky a většinou, z 60 procent, se využívá k cestám za obchodem. Velmi často jde o cestující, kteří jsou ve firmách vysoce postavení. A ti si pochopitelně nepřejí trávit na letišti příliš mnoho cenného času.
IoT pomáhá s odbavením na letišti v Heathrow. Ilustrační foto
Před pár lety dokonce prohlásil tehdejší ředitel letiště Declan Collier, že se Heathrow stane tím nejrychlejším letištěm vůbec a že čas, který má cestující na letišti strávit od vchodu na terminál, by neměl být delší než 20 minut. Letiště v Heathrow se snaží minimalizovat pobyt lidí na letišti a zrychlovat jejich průchod letištěm díky tomu, že zde vytvořilo spolu s britskou inovační agenturou chytrou síť, které shromažďuje neustále informace o cestujících a o tom, kolik jich je v které frontě. Díky těmto datům se cestující dozvědí přesné informace o tom, kdy mají na letiště vyrazit, a jsou navigováni ke správnému gatu.
Snadné sledování zavazadel
Vyznat se na některých letištích s několika terminály není nic snadného. Pokud přestupujete během pár desítek minut na letišti, kde jste nikdy nebyli, můžete mít velké problémy. Internet věcí umožní průchod a navigaci i po tom největším letišti, cestujícího dostane ke správné odletové bráně za co nejkratší dobu.
A kdo na letišti alespoň jednou nehledal zavazadla? Pokud se kufr nebo taška opatří čidlem, cestující může neustále sledovat jejich polohu na svém mobilním telefonu či tabletu. To se mu bude hodit zejména ve chvíli, kdy čeká u běžícího pásu výdeje zavazadel. Nebude zmatkovat, že se jeho zavazadlo ztratilo. A pokud se zavazadlo skutečně ztratilo, není důvod propadat panice. Opět ho lze bezpečně vysledovat. A po příletu se můžete díky internetu věcí dozvědět, jak dlouho budete čekat na taxíka, protože systém monitoruje kolik pasažérů mělo ten samý nápad.
Ubytování bez návštěvy recepce
Kvůli covidové pandemii se usiluje o co nejmenší kontakt mezi lidmi. Moderní technologie umožňují se ubytovat prakticky bez jakéhokoliv styku s někým jiným. To může pro někoho představovat poněkud odlidštěný přístup, nicméně i v době po pandemii určitě recepční uvítají více času třeba na to, aby si se klientem hotelu pohovořili a doporučili mu například tip na výlet nebo novou specialitu v restauraci.
IoT může usnadnit práci recepčním a omezit zbytečné kontakty mezi lidmi. Ilustrační foto
Díky internetu věcí může být zaznamenán příchod určitého hosta do hotelu automaticky, nemusí se nic vyplňovat. Hostovi není třeba předávat klíč od pokoje, objednaný pokoj se automaticky odblokuje, host si ho odemkne například díky aplikaci v mobilním telefonu. Chytrý senzor upozorní úklidovou četu, že je host v pokoji přítomný, nebo naopak že odešel a úklid je možné provést. Pokud si host objedná místo v restauraci, personál díky čidlu zjistí, že se konkrétní host dostavil nebo že je již blízko, a může pro něj nechat připravit stůl.
Osobní optimalizace díky IoT
Díky internetu věcí si může zákazník pobyt v hotelu ještě zpříjemnit tím, že si nastaví takovou tepelnou pohodu, jakou potřebuje. Díky chytrým termoregulačním hlavicím a mobilnímu telefonu a aplikaci totiž může ovládat například topení v ložnici, případně dalších pokojích a určovat si vlastní teplotu, a to nastavením v aplikaci v mobilním telefonu. Stejným způsobem je možné ovládat také osvětlení v místnosti. Topení i světlo si lze nastavovat pohledně z jednoho místa, není třeba vstávat a obíhat jednotlivá regulační zařízení.