Jaký je recept na vyšší komfort i bezpečí v letectví?
Po dvouletém útlumu se letecká doprava vrátila do stavu, ve kterém byla před covidovou pandemií. Pojďme se podívat, jak v tomto oboru IoT technologie přispívají k lepšímu cestovnímu zážitku a bezpečnějšímu cestování.
Letecká doprava byla pandemií velmi silně zasažena, prakticky se zastavila. Prázdná letiště jsou ale ta tam. Počet cestujících opět dohání předcovidová čísla a s největší pravděpodobností je ještě překoná, což potvrzuje šéf Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu Willie Walsh:
„Vlivem nedávného obnovení provozu v Číně bude oživení odvětví pokračovat. Očekává se, že tato dynamika bude pokračovat i v novém roce, a to navzdory přehnaným reakcím některých vlád na znovuotevření Číny.“
Na letištích je již nyní třeba počítat se zvýšeným pohybem cestujících, což je náročné pro ně samotné i pro letištní personál. Díky technologiím je možné tento rostoucí objem cestujících zvládat snáz, což zvyšuje komfort pro cestující a efektivitu personálu.
Letiště dávno nejsou místem, kde se cestující jen odbaví, nasednou na letadlo a vyrazí vstříc dálkám. Jde o komplex odbavovacích prostor, obchodů, restaurací, odpočinkových zón. Mnozí v tom vidí skutečné bludiště. Nebo menší město. A takové prostředí je třeba pohyb osob i věcí správně regulovat a organizovat. A právě tady vstupuje do hry IoT.
Kromě letiště nachází internet věcí využití také na palubě letadla, kde pomáhá k diagnostice problémů, lepšímu využívání paliva, vyšší bezpečnosti během letu a kontroluje tak důležitou kvalitu vzduchu na palubě. Ale vezměme to postupně.
IoT na letišti
Konec bloudění po letišti
Pražské letiště není rozhodně z těch největších, ale i zde mohou mít mnozí problémy s navigací. U velkých letišť, jako je například Heathrow v Londýně nebo některá americká či asijská letiště, může představovat vyhledání správného checkinu, gatu a pásu se zavazadly problém. Pokud se cestující zpozdí a spěchá do gatu na poslední chvíli, může ho bloudění na letišti přijít velmi draho.
Ilustrační foto
Některá světová letiště proto již dnes využívají speciální majáky. Často se při tom využívá BLE beacon (Bluetooth Low Energy beacon). Tyto majáky vysílají signály pomocí technologie Bluetooth Low Energy, které jsou přijímány mobilními zařízeními, například chytrými telefony, a umožňují poskytování lokalizačních informací a služeb cestujícím na letišti. Díky těmto majákům mohou cestující získat informace o své poloze, navigovat se po letišti, zjistit odbavení letu, aktuální informace o odletu nebo zpoždění, a podobně.
To cestujícím ušetří nervy a jejich pohyb po letišti bude plynulý. Čas, který stráví na letišti, tak mohou minimalizovat na nejkratší možný, což jistě přispěje k jejich cestovní pohodě.
Objednávky jídla a pití bez front
Mnoho cestujících dnes volí možnost nakoupit jídlo a nápoje na letišti před nástupem do letadla, protože mnoho leteckých společností neposkytuje bezplatné občerstvení. Bohužel, tato volba často vede k vzniku dlouhých front u koncesních stánků a restaurací.
Ilustrační foto
Existuje sice možnost předobjednat si jídlo online. Často se stane, že se doba pro vyzvednutí objednávky nepotká s tím, kdy se pro ni reálně může cestující zastavit. Nicméně, letištní provozovatelé a restaurace mohou využít výhod internetu věcí k eliminaci frustrace z čekání pomocí implementace chytrých řešení. Díky IoT si cestující mohou objednat jídlo předem, a restaurace může sledovat jejich pohyb prostřednictvím mobilního telefonu. Jakmile se osoba přiblíží k restauraci, personál může začít připravovat objednávku s dostatečným předstihem, takže je připravena právě v okamžiku, kdy cestující dorazí do restaurace. Restaurace mohou jít ještě dále a pomocí mobilního telefonu cestujícího jako tzv. "majáku" doručit objednávku přímo cestujícímu do odletové haly.
Lepší odbavování zavazadel
Ztracená zavazadla mohou zkazit dovolenou nebo služební cestu a patří k nočním můrám každého cestovatele. Odbavení zavazadel mnohdy cestujícím působí velké obavy. Naštěstí i tady internet věcí (IoT) může pomoct snížit stres související s odbavenými zavazadly. Cestující získá přehled o svých zavazadlech od začátku cesty až do konce.
Ilustrační foto
K odbaveným zavazadlům lze připojit senzory připojené k internetu v podobě inteligentních sledovacích štítků a cestující pak mohou prostřednictvím svého mobilního telefonu sledovat polohu svého odbaveného zavazadla, jak se zavazadlo pohybuje podél letištních pásů a na plán nebo na karusel pro výdej zavazadel. Vzdálené monitorování majetku prostřednictvím technologie IoT již používá mnoho institucí, jako jsou banky, k ochraně majetku na dálku a lze jej stejně využít ke sledování odbavených zavazadel.
IoT v letadlech
Příjemné a zdravé prostředí v kabině letadla
O kvalitu vzduchu v letadle se cestující začali zajímat zejména v období covidové pandemie. Pobyt v letadle byl dlouhou dobu možný pouze s rouškou. Panovaly obavy, že možnost nákazy v letadle, kde vzduch neustále cirkuluje a lidé tráví dlouhé hodiny v těsném kontaktu, je mnohem vyšší než při běžném styku. Přitom čistota vzduchu v letadlech se přirovnává k čistotě vzduchu v nemocnicích.
Ilustrační foto
K čištění vzduchu v letadlech se využívají ty nejvyvinutější technologie, vzduch prochází přes tzv. HEPA filtry, které odstraňují 99% virů, baktérií, plísní a prachu. Vzduch se dále mísí s čistým vzduchem zvenku, zároveň se upravuje jeho teplota, aby odpovídala vnitřní teplotě v kabině letadla a cestující se cítili komfortně. V letadlech se dnes využívají moderní senzory, které sledují kvalitu vzduchu, teplotu, cirkulaci, vlhkost vzduchu a jeho rychlost. Díky těmto přesným informacím lze snáze předcházet problémům, či je mnohem rychleji řešit.
Sledování technického stavu letadla
Senzory leteckých motorů jsou připojeny k internetu a poskytují informace o stavu a výkonu. Data z těchto senzorů lze využít mnoha způsoby. Lze je například použít k monitorování vibrací a hladiny hluku v motoru, což technikům pomáhá odhalit potenciální problémy dříve, než k nim dojde.
Senzory lze také použít ke sledování míry opotřebení jednotlivých komponentů motorů letadla, aby bylo možné odpovídajícím způsobem upravit plány údržby. Výhod tohoto druhu řešení IoT pro letectví je mnoho. Nejen že zefektivňuje údržbu (a tedy zlevňuje), ale také zvyšuje bezpečnost tím, že technikům umožňuje identifikovat potenciální problémy dříve, než způsobí značné škody. Senzory totiž provádějí diagnostiku stavu letadla v reálném čase. To umožňuje sledování zařízení během provozu. Jakékoli závady zařízení lze proto co nejrychleji odstranit, zkrátit dobu oprav a maximalizovat bezpečnost.
Díky sledování výkonu letadla je snazší porozumět oblastem, které vyžadují řešení, a tím zefektivnit proces údržby s cílenou opravou.
Sledováním hladiny paliva a výkonu motoru lze minimalizovat šance na neočekávané zpoždění. To umožňuje leteckým společnostem využívat svůj čas co nejefektivněji. Takový přístup by také mohl snížit emise uhlíku tím, že se časem zlepší palivová účinnost.
Zjistěte, jak IoT zefektivní i vaše podnikání
Chcete zjistit, jestli internet věcí a IoT senzory pomůžou i vašemu byznysu? Nebo si chcete jen ověřit, že jste zvolili správný způsob? Stačí se nezávazně zeptat odborníků na IoT.