Jak IoT pomáhá klientům i bankám
Internet věcí proniká i do tak tradičního odvětví, jakým je právě bankovnictví. Díky této technologii je bankovnictví bezpečnější, pro zákazníky přívětivější, efektivnější a snižuje náklady.
Tradiční odvětví v digitálním kabátě
Bankovnictví je považováno za tradiční odvětví, nicméně právě zde se velmi často využívají nejnovější technologie. Banky byly prvním místem, které se plně digitalizovalo a pomohlo to i veřejnému sektoru například skrze tzv. bankovní identitu. Právě díky ní se můžeme pohodlně a bezpečně přihlašovat a ověřovat u celé řady komerčních i státních služeb. Spoustu činností tedy můžeme vyřídit online a není třeba docházet na úřad.
Banky se snaží, aby bylo co nejvíce činností automatizovaných, a významně tlačí na to, aby se mnoho operací obešlo bez zaměstnanců a mnohdy je v jejich zájmu, aby se zákazníci obsloužili sami. To se bankám už výrazně daří. Na pobočku dnes u velkých bank prakticky nemusíte, což je pro banku výhodné. Snižuje si tím náklady. A zákazníci ocení, že má jejich banka otevřeno neustále a nejsou tak nijak omezeni otvírací dobou.
IoT: Klíč k efektivitě a bezpečnosti
Inovacím a digitalizaci se zkrátka v bankách velmi daří. Jak ale využívá právě technologii internetu věcí? Banky ji využívají zejména při zvyšování efektivity, zabezpečení a personalizaci služeb pro své klienty. To však vyžaduje řádnou ochranu dat a bezpečnostní opatření, aby se zabránilo rizikům spojeným s kybernetickými útoky a zneužitím IoT zařízení.
Od hlídání poboček po interakce s klienty
Banky se snaží počet svých poboček omezovat, přesto určitou síť provozovat musí. O bezpečnost bankovních budov a zařízení se často starají IoT senzory a kamerové systémy, které se využívají k monitorování bezpečnosti bankovních poboček a zařízení.
Tyto systémy mohou detekovat pohyb, zaznamenávat nepovolený přístup a poskytovat informace pro okamžitou reakci na bezpečnostní hrozby. Další senzory, které se nacházejí uvnitř banky, mohou pomoci návštěvníkům banky k lepší orientaci a k tomu, aby dlouho nečekali. Chytré pobočky vybavené biometrickými senzory a propojené s dalšími IoT zařízeními mohou rozdělovat zákazníky do skupin podle toho, kvůli čemu přišli. IoT zařízení monitorují fronty, informují zákazníky o jejich čekací době a nasměrují je k volné přepážce.
Zjistěte víc o možnostech IoT na pobočkách nebo v obchodech
Dále mohou banky používat IoT senzory samozřejmě také k monitorování spotřeby energie a optimalizaci využití energie v bankovních pobočkách a datových centrech.
Bankomaty jsou IoT klasika
Bankomaty jsou jednou z nejrozšířenějších aplikací internetu věcí ve světě. Ty dnešní už zcela běžně umožňují bezkontaktní výběr, kdy není třeba do bankomatu vkládat kartu, ale stačí přiblížit kartu nebo chytrý telefon.
Ilustrační foto
Banky mohou využívat IoT senzory také k monitorování stavu bankomatů. Sledují například množství hotovosti a včas se dozví, že je potřeba ji doplnit. Sledují také technický stav, aby mohly v co nejkratší době podniknout náležité kroky pro efektivní řešení poruch a problémů.
Údaje o stavu okolí bankomatu v místě (teplota v místnosti, světlo, pohyb atd.) ze senzorů internetu věcí jsou zásadní pro přepnutí na provozní režimy snižující náklady. Díky tomu se přizpůsobí vytápění, větrání, klimatizace a osvětlení bankomatu a sníží se spotřeba energie.
Datový tok z bankomatů přes internet věcí pomáhá dále bankám sledovat aktivitu zákazníků, definovat vzorce používání bankomatů a přijímat rozhodnutí o instalaci bankomatů na základě poptávky.
Bankomaty mohou sloužit jako nástroj podvodu, čemuž IoT může zabránit. V reálném čase tak lze odhalit používání skimmingových zařízení, která mohou zneužít bankovní kartu nic netušícího zákazníka a poruch čteček karet.
Chytré bankovnictví
IoT může umožnit „chytré bankovnictví“, kde klienti mohou provádět bankovní transakce a spravovat své účty pomocí chytrých zařízení, jako jsou chytré hodinky, telefony a další. To zahrnuje možnost provádět platby nebo kontrolovat zůstatek účtu prostřednictvím hlasových asistentů, mobilních aplikací a dalších rozhraní.
IoT zajišťuje bankám viditelnost fyzických toků a umožňuje rozhodování na základě informací v reálném čase. Banky mohou využívat IoT k monitorování chování klientů v reálném čase. To jim může pomoci vytvořit lepší nabídky a zlepšit personalizované služby. IoT senzory mohou být použity pro sledování výkonnosti investičního portfolia a správu aktiv. To může zahrnovat monitorování výkonu investičních fondů, sledování tržních dat a provádění rychlých transakcí na základě těchto dat.
Bezpečí jako vždy na prvním místě
I když mobilní telefony a podobná zařízení samy o sobě nemusí být přímo součástí IoT ekosystému, jejich integrace s IoT zařízeními a systémy může výrazně přispět k zabezpečení a efektivitě bankovních operací.
Ilustrační obrázek
Mobily nebo chytré hodinky mohou poskytnout nové možnosti zabezpečení plateb nejen v e-shopech a nejrůznějších online službách, ale dokonce i v kamenných obchodech. Umožňují totiž využívat biometrické údaje pro ověření totožnosti zákazníka nebo potvrzení platby u klasického platebního terminálu, který využívá technologii NFC.
Celosvětově se stále zvyšuje počet bankovních podvodů. Technologie jako IoT mohou přispět k tomu, že se bude ve větší míře dařit předcházet i sofistikovaným podvodným praktikám.
Automatizovaná prevence podvodů
Technologie postavené na internetu věcí nám navíc pomáhají automatizovat prevenci proti podvodům. To umožňuje integrace umělé inteligence (AI).
Integrace IoT a AI bankám dovolí vytvářet sofistikované systémy pro detekci a prevenci podvodů. Algoritmy strojového učení mohou analyzovat vzorce transakcí v reálném čase, identifikovat anomálie a automaticky blokovat podezřelé transakce, čímž výrazně zvýší úroveň bezpečnosti.
A jaká je nejspíš blízká budoucnost bankovních služeb? Bude to integrace s AI?
IoT a umělá inteligence (AI) jsou dvě technologická odvětví, která se stále více prolínají a vzájemně se doplňují. V bankovnictví může tato synergická integrace přinést řadu inovativních řešení, která zvyšují účinnost, bezpečnost a kvalitu. Pojďme se podívat na možné aplikace:
Ilustrační obrázek. Vytvořeno s DALL-E.
Optimalizace pobočkové sítě a automatizace procesů
S pomocí dat z IoT zařízení a analytických nástrojů umělé inteligence budou zřejmě banky čím dál víc optimalizovat umístění svých poboček a bankomatů, aby lépe vyhovovaly potřebám zákazníků. AI rovněž umožní automatizaci rutinních operací, čímž se uvolní lidské zdroje pro složitější a hodnotnější úkoly.
Neúnavní finanční asistenti s věšteckými schopnostmi?
Chytrá zařízení vybavená umělou inteligencí mohou analyzovat finanční transakce a návyky uživatelů. Díky tomu od nich dostanete personalizované rady pro správu financí, kdykoliv budete potřebovat. Dokonce budou předpovídat budoucí výdaje a příjmy na základě historických dat a aktuálních trendů. Osobní finanční asistenti se tedy z poboček budou víc a víc přesouvat do našich chytrých telefonů, hodinek nebo jiných zařízení.
Zlepšení zákaznického servisu
Chatboty a virtuální asistenti založení na umělé inteligenci budou postupně zvyšovat kvalitu zákaznického servisu. Jsou totiž už dnes schopni nonstop a okamžitě odpovídat na dotazy zákazníků, nabízet personalizované finanční produkty a služby, a dokonce provádět jednoduché bankovní transakce.
Inspirovali jste se, jak využít IoT technologii?