S IoT může být škola efektivnější i zábavnější
Internet věcí si razí cestu všemi obory, školství a vzdělávání nevyjímaje. Pomoci může s přístupnějším učením i s efektivní správou školní administrativy. Díky IoT může být škola zábavným místem, které dětem nebude připomínat muzeum.
O tom, že IoT dokáže prostředí ve školách zpříjemnit a zařídit, aby to bylo místo, kde se člověk cítí dobře, jsme už psali v článku Internet věcí získává důležitou roli ve školství. IoT senzory pro monitoring prostředí sledují ve třídách kvalitu vzduchu, teplotu a vlhkost, a automaticky reagují na změny, například otevřením oken, pokud je ve třídě vysoká úroveň CO2. Chytrá zařízení a nositelná elektronika budou schopny upozornit učitele, když se žáci nudí nebo je výuka pro ně těžká. Pojďme se ale podívat i na další praktické možnosti a využití této technologie.
Technologie ve školách už jsou
Ačkoliv školy a vzdělávání možná vnímáme jako poměrně tradiční a konzervativní instituce, kam si technologie razí cestu jen těžko, i zde se začínají věci měnit k lepšímu. Už kvůli žákům, kteří jsou dnes od malička technologicky gramotní, je vhodné vpustit technologie i do tohoto oboru.
Mnozí učitelé soudí, že se děti už nedokáží učit a hlavně soustředit, protože jsou kvůli používání moderních technologií v tabletech a chytrých telefonech roztěkané. Je tomu ale skutečně tak? Nebo jde spíše o střet konzervativního nahlížení na získávání vědomostí a nynějšího digitálního přístupu, který velí zkoumat více zdrojů najednou a využívat multitaskingu?
Digitalizace vzdělávacího prostředí je důležitá už kvůli tomu, aby byla škola pro děti zajímavé místo, které má pro současný způsob života smysl. Pokud se zeptáte dětí na to, jak se jim ve škole líbí, mnoho z nich si zřejmě posteskne, že se nudí. Právě technologie ale mohou přispět k tomu, že se škola stane pro žáka podnětným místem, kde si nebude připadat jako v muzeu. Internet věcí přináší do škol nejenom modernější výukový systém a je tedy smysluplný pro žáky ke zlepšení jejich výuky, ale usnadňuje práci také vyučujícím, kteří se mohou plně soustředit na samotné učení.
Ilustrační foto
Úspora času při administrativě
Čas, který učitel ve škole tráví, bohužel nevěnuje stoprocentně výuce a vzdělávání žáků. Zabývat se musí i mnoha dalšími činnostmi, jen učit prostě nestačí. A právě s nutnou, nekreativní a nudnou administrativou může vyučujícím pomoci internet věcí. V první řadě jde o nutné zaznamenávání docházky žáků, které se často provádí na úkor času stráveného výukou. Přitom se vyučující zapisováním prezence nemusí vůbec zabývat. V některých školách totiž už běžně používají automatický systém, který využívá IoT. Tento systém je neomylný, což je velká výhoda oproti lidským chybám. Systém využívá rozpoznávání tváře, případně radiofrekvenční snímání. Zaznamená studenty, kteří jsou na hodině přítomni, a zapíše chybějící. Případně může automaticky uvědomit také rodiče, pokud studenta neomluvili z hodiny předem. Systém je také schopný zaslat studentovi automaticky látku, o kterou v době nepřítomnosti přišel. Vyučující ušetří čas a starosti a může se plně soustředit na výuku.
Bezpečnost na školách
Stejný systém lze využít i k posílení bezpečnosti na školách. Díky autorizaci pomocí systému se dovnitř nedostane nikdo nepovolaný. Ti, kdo patřičné oprávnění mají, se mohou pohybovat po kampusu, na koleji, nebo mají přístup do jídelny. Zapomenuté stravenky či přístupová karta jsou minulostí.
Multimediální a interaktivní výuka
Výuka probíhá mnohdy stejně jako před padesáti lety. Děti jsou přitom zvyklé na nejrůznější moderní vymoženosti, není se tedy čemu divit, že jim může připadat nezáživná. Učitelé můžou pohodlně používat interaktivní tabule, protože látku nemusí stále znovu opisovat na klasickou tabuli, ale můžou se soustředit na to, co je důležité. Pomocí inteligentní tabule může látku zábavnou formou odprezentovat třídě a studenti pak pomocí svých tabletů kladou otázky, sdílejí nápady nebo spolupracují na skupinových projektech.
Ilustrační foto
Tato technologie může učitelům usnadnit spojení se studenty a studentům spolupracovat bez ohledu na to, kde se nacházejí. Může také pomoci prolomit geografické bariéry – propojit dokáže studenty z různých částí světa, kteří spolupracují v reálném čase. Studenti jistě ocení systémy přepisu mluveného slova na text, které jsou založené na IoT, a lépe se pak soustředí na výklad. Senzory internetu věcí ve vzdělávání shromažďují data a studentům na druhé straně obrazovky automaticky navrhují témata, která je zajímají.
Personalizované a efektivní učení
Díky používání nejrůznějších chytrých zařízení lze o studentovi sbírat spoustu údajů a jeho vzdělávání tak personalizovat. Analýza dat napoví, kde má student mezery nebo co mu jde naopak výborně. Vyučující nemusí se studentem dlouze rozmlouvat nebo ho sledovat, aby se dozvěděl, kam má zacílit svou pomoc. Vzdělávací proces je pak mnohem efektivnější a pro studenta i rychlejší. Navíc tak nemusí své problémy vždy sám přiznat, což může být pro některé studenty obtížné. Vše se děje automaticky.
Informace lze použít k vytvoření učebních plánů přizpůsobených individuálním potřebám každého studenta. Pokud se student potýká s konkrétními potížemi, lze mu takto nabídnout další informační zdroje a podporu pro to, aby učivo zvládl. Student, který v nějakém předmětu naopak vyniká, může takto získat přístup k pokročilejšímu obsahu, který mu pomůže dále růst a rozvíjet se. Celkově může personalizované učení pomoci zajistit, aby každý student dostal podporu a vedení, které potřebuje, aby ve studiu uspěl.
Může také pomoci zapojit studenty a motivovat je tím, že jim poskytne studijní zkušenosti, které jsou relevantní a smysluplné pro jejich potřeby a zájmy. Zatímco někteří dosahují lepších výsledků díky tradičnímu učení, jiní mohou preferovat sledování videí, aby pochopili koncept nebo si zapamatovali fakta. Sledováním skutečného pokroku studenta ho lze také spravedlivěji hodnotit a odměnit.
Zjistěte víc o IoT ve školách