Stává se z IoT nová hvězda maloobchodu a marketingu?
O roli internetu věcí v průmyslu, v dopravě, logistice nebo v chytrých městech se mluví poměrně často. Význam IoT technologií ale nezadržitelně roste i v oblasti marketingu, reklamy a prodeje. Podívejme se společně, co zvládnou už dnes a co nás nejspíš čeká v následujících několika letech.
IoT senzory nabízí data, o kterých se „retailu“ ani nesnilo
Zaměříme se zejména na technologie, které pomůžou, a na některých místech už pomáhají, v prodejnách, firemních pobočkách, supermarketech, hypermarketech a podobně. Zkrátka tam, kam za vámi mohou přijít zákazníci nebo klienti. Když půjdeme do důsledků, je to určitě zajímavé téma například i pro úřady.
Když to úvodem velmi zjednodušíme, IoT vám vlastně přináší výhody, které známe spíš z on-line marketingu, do off-line světa. Vezměme si příkladem obchodní řetězec, který chce získat (nebo si případně ověřit) informace o tom
- jaká je návštěvnost jednotlivých obchodů
- kdo do nich nejčastěji chodí a kdy
- kde se zákazníci pohybují a o jaké vystavené produkty je největší zájem
- Jaké informace je u vystavených a prodávaných produktů nejvíc zajímají
To všechno už je dnes díky nepřebernému množství IoT senzorů relativně snadno realizovatelné. Jak?
Jaká IoT čidla se dají využít aneb kde se berou všechna ta data?
Zdá se, že vedle chytrých měst, farem, hotelů nebo domácností se rozvíjí další „smart“ koncept. Nazvěme si ho třeba chytrá prodejna. Ukažme si několik příkladů, jak se liší od běžné konvenční prodejny.
Jak mohou obchodníci využívat internet věcí. Zdroj: www.adastra.cz
Queue management – nikdo nestojí rád ve frontě a tohle může být recept
Před vchodem do prodejny je senzor s kamerou, který sleduje, jestli už se nevytvořil shluk tolika lidí, že je vhodné udělat opatření, aby se nevytvářely dlouhé fronty čekajících nervózních zákazníků. Manažer nebo vedoucí prodejny může včas zvýšit počet prodavačů na prodejně, otevřít další pokladny či přepážky nebo upravit otvírací dobu.
People counting – víte, kolik lidí k chodí, jak se na prodejně pohybují a kolik času u vás stráví?
Další IoT senzor dokáže změřit, kolik lidí k vám přišlo a odešlo, kudy se pohybovali a kde se zdrželi. Díky tomu můžete získat poměrně přesnou představu o tom, kolik zákazníků je aktuálně na prodejně, o co se zajímají a proč k vám chodí.
Když předem víte, kdo jsou vaši zákazníci a jakou mají zákazníci náladu…
V tom vám pomůže další kousek hardwaru v podobě kamery a software, který je schopen rozpoznat obličeje vašich zákazníků a relativně přesně odhadnout jejich pohlaví, věk, a dokonce i náladu.
To můžete využít ve chvíli, kdy se zákazníkem budete komunikovat, řešit s ním problém nebo naopak doporučovat vhodný výrobek nebo službu. Když navíc tuto technologii spojíte např. s interaktivním displejem umístěným na stojanu s vystaveným produktem, máte nástroj, jak zákazníka zaujmout (protože mu třeba ukážete, kolik si myslíte, že je mu let), představit mu produkt podrobněji (když mu automaticky přehrajete video) a získat další data.
„Skvělá volba, paní, nemohla jste mít šťastnější ruku“
Představte si to, že prodejci se v mobilní aplikaci nebo na pokladně zobrazí automatické upozornění, že konkrétní zákazník už pár minut v rukou potěžkává a prohlíží si ze všech stran nový telefon. Připouštíme, že půjde spíš o větší prodejnu, kde to není jasné na první pohled. V takových vám totiž podobná technologie, která rozpozná, že si někdo delší dobu prohlíží konkrétní produkt, pomůže právě včas zákazníka podpořit v jeho rozhodnutí a výběru nebo doporučit alternativu.
Sledování pohybu věcí a osob
Pomocí IoT můžete obecně sledovat pohyb věcí osob i v uzavřených prostorách. Tam to pomocí jiných technologií může být technický velmi nákladné a komplikované. Tzv. asset tracking se dá dobře využít ve skladech, v logistice spojené s doplňováním zboží nebo třeba i ktomuo, aby se vám nehromadily nákupní vozíky jen na jednom místě.
Pomocí IoT technologií lze zefektivnit i doplňování zboží do regálů. Ilustrační foto
Sledování kvality vnitřního prostředí
Je v zájmu provozovatele prodejen a obchodních prostor udržovat vnitřní prostředí takové, aby se v něm zákazníci cítili dobře a chtěli v něm zůstat co nejdéle. Pomocí IOT senzorů a řešení můžete sledovat a optimalizovat například kvalitu vzduchu, teplotu i vlhkost.
Sledování kvality vzduchu. Zdroj: Tanix
Největší magie se ukrývá v práci s daty, v jejich vyhodnocení a v následné optimalizaci
Vedle toho, že zákazníkům zpříjemníte nákupy a zvýšíte tolik skloňovanou zákaznickou zkušenost (o čemž se zmíníme za chvilku), získá obchodník především data, která dosud mimo internet nikdy tak rychle k dispozici mít nemohl.
Data, díky kterým může zefektivnit provoz v obchodech a na prodejnách a v celé prodejní síti
Díky výše zmíněným IoT senzorům budete moct vysledovat a zoptimalizovat spoustu věcí. Od designu prodejen po alokaci prodejců, pokladních nebo konzultantů na prodejnách. Když víte, že na konkrétní prodejnu chodí spíš starší lidé, můžete tomu přizpůsobit vybavení, vzhled i chování zaměstnanců a podobně. a když se něco změní, hned se o takovém trendu dozvíte a můžete reagovat.
Můžete přizpůsobit i rozmístění produktů na prodejně tak, abyste do nejnavštěvovanějších zón umístili to, co je pro vás klíčové.
Vyhodnocení efektivity marketingových a reklamních kampaní
Na webu a v on-line světě je poměrně snadné měřit efektivitu a úspěšnost marketingové kampaně. Návštěvnost webu už dnes měří i autoři blogů o včelaření nebo mykologii. Ale jak měřit dosah a dopad marketingové kampaně spoléhající na off-line kanály? Ano, tušíte správně. Pomocí IoT čidel a řešení můžete měřit to, o kolik se zvýší návštěvnost prodejen, kam lidi posíláte. Vidíte, kolik lidí projevilo o produkt nějaký zájem a jestli byli z vaší cílové skupiny. a samozřejmě máte v reálném čase informace o prodejích.
Můžete také rovnou porovnávat výsledky kampaní a prodeje mezi jednotlivými prodejnami. Pokud se liší, je snazší pátrat po tom, proč to tak je.
Data užitečná pro plánovaní budoucích kampaní
Do ruky se vám dostanou také informace o tom, kdo u vás vlastně nakupuje a kdo k vám na prodejny chodí. Získáte podrobný přehled o tom, jak vypadá cílová skupina v jednotlivých konkrétních prodejnách, v konkrétní čas nebo u konkrétních prodejců.
Víte, kdy k vám chodí více ženy ve věku 30–40 let, mladí muži, nebo senioři. Kdy mívají nejlepší náladu nebo jestli si skutečně chtějí konkrétní výrobek pořádně „osahat“ a vyzkoušet. To všechno se dá využít při plánování budoucích marketingových aktivit nebo jen tak, že na dané prodejně máte mnohem lepší šanci oslovit zákazníky s relevantní nabídkou třeba pomocí interaktivního digitálního kiosku.
Reporty a mobilní aplikace, které poradí, co a jak
Cílem při nasazování podobných řešení je, abys e management mohl efektivně a včas správně rozhodovat. Proto využívaná IoT řešení často rovnou zahrnují i rozhraní (webové dashboardy, mobilní aplikace nebo integrační rozhraní do vlastních systémů), kde si manažeři nebo analytikové mohou v reálném čase prohlížet a vyhodnocovat veškerá data. Například společnost Adastra k IoT řešení pro chytrou prodejnu připravila i kompletní IoT analytickou platformu. V té pak zainteresované osoby zjistí všechno, od délky front v jednotlivých prodejnách a obdobích až po konverzní poměr. a rozhodnutí, jestli změnit otvírací dobu, zavřít prodejnu nebo například otevřít novou, jsou postavená na exaktních datech.
Kde se ještě dají podobné technologie využít. Zdroj: www.adastra.cz
Jaká data jsou nejžádanější
- Sledování konverzních poměrů, kde se srovnávají počty návštěvníků prodejny, zájemců o produkt a zákazníků, kteří skutečně nakoupili. Často je t měřítko, kterým se porovnávají jednotlivé prodejny nebo regiony.
- Sledování efektivity kampaní, kde je vidět bezprostřední dopad marketingové komunikace a reklam na návštěvnost prodejen a na prodeje.
- Informace o návštěvnosti prodejny, vytíženosti konkrétních zón a o tom, jaký je zájem o zboží v různých dnech a hodinách. Díky tomu je totiž možné optimalizovat a plánovat zásobování nebo to, kolik je kde potřeba personálu.
Kde se v praxi setkáte s digitalizovanou prodejnou a IoT technologiemi?
K podobnému řešení sáhl např. jeden z mobilních operátorů, pro kterého společnost Adastra připravila na míru IoT business řešení a IoT analytická platformu. Ukažme si na tomto příkladu, co už je dneska možné a dostupné.
Cílem bylo získat přehled v několika oblastech:
- kolik lidí chodí na jednotlivé prodejny, kde se v nich pohybují
- jaký je věk a pohlavní návštěvníků a jak se při návštěvě prodejny cítí
- zájem o vystavené produkty
Na prodejnách se byl využité „digitální informační displeje“, které nabízí zákazníkům takové produkty a služby, které nejlépe odpovídají demografické skupině, do které patří. a management samozřejmě získal zajímavé informace pro plánovaní dalších aktivit.
Chytré prvky najdete ale také například v české Alze.
Jak budou fungovat prodejny budoucnosti?
Ještě víc technologií. Ještě silnější propojení internetu věcí a zákazníků. Jednodušší, pohodlnější a rychlejší nakupování. Pokročilejší personalizace. To asi napadne každého. Jakou konkrétní podobu to ale může za několik let mít, to se dá těžko odhadovat. Ale trendy se dají pozorovat už dnes.
Už jen to, že v současnosti je možné mít informace o náladě zákazníka dřív, než přijde k pokladně, působí samo o sobě na mnohé jako sci-fi. Popisy produktu se mění podle toho, v jakém emocionálním stavu zákazník zrovna je. Personál dostane automaticky pokyn přizpůsobit tomu komunikaci. To už jsme ale všechno naznačovali.
Slyšeli jste ale například o několik let starém konceptu Amazon Go? Amazon sám to popisuje jako obchod bz pokladny. Tady už vám skutečně nehrozí žádné fronty. Stačí vám mobilní aplikace a pak si už jen do nákupní tašky vložíte co potřebujete a prostě odejdete. Nezdržujete se ani u samoobslužných pokladen, ani skenováním čárových kódů, jak to dnes znáte například z Tesca nebo Globusu. Na to, že je obchod prošpikovaný senzory a že za tím vším stojí spousta neuvěřitelných algoritmů, strojového učení a výpočetní síly, je v něm atmosféra docela příjemná, co říkáte?
Zajímavé taky bude sledovat, jak firmy a obchodní řetězce dokáží efektivně propojit a využít data nasbíraná v on-line i off-line světě. Prostředky na to už vlastně jsou, takže se nám brzy může stát například to, že nám chytrá prodejna nabídne ten produkt, o který jsme se nedávno zajímali na internetu. Anebo naopak – e-shop rovnou předpřipraví objednávku toho produktu, o kterém jsme si povídali s prodejcem. Lidé sběhlí v marketingu jistě už cítí, že se dostáváme k pojmu omnichannel a jeho plnému využití, ke kterému mohou v některých oblastech IoT technologie bezesporu přispět.
Chcete se dozvědět víc? Plánujete digitalizovat prodejny?
Napište nám, ptejte se a společně přijdeme na ideální využití chytrých IoT technologií, které vám pomůžou zefektivnit provoz prodejen. Nebo jak vašim zákazníkům zpříjemnit návštěvu prodejny natolik, aby u vás nakupovali víc.