Pojišťovny díky IoT zlevní a zabrání velkým škodám
Internet věcí se začíná prosazovat i v odvětví, ve kterých by to asi jen tak někdo nečekal. Jedním z příkladů je například pojišťovnictví. Využívání těchto technologií je užitečné pro obě strany, klientům zlevní pojistku a pojišťovnám výrazně sníží výši pojistného plnění.
Technologický průlom i v pojišťovnictví
Pojišťovnictví bývá považováno za jedno z nejtradičnějších odvětví, kde se nějaké nové trendy příliš neprosazují. Pojišťuje se vlastně velmi podobně jako třeba před sto lety, princip se nemění.
Jak se zde tedy mohou uplatnit nové trendy?
Důvod je velmi prostý. Pojišťovny umějí velmi dobře počítat a dokážou si představit, že nové technologie jim mohou opravdu výrazně snížit náklady. A to i tehdy, pokud svým klientům sníží pojistku výměnou za to, že budou tyto technologie využívat. V roce 2019 vyplynulo z průzkumu, že nutnost zabývat se daty z internetu věcí si uvědomuje 70 % pojišťoven, od té doby tento počet jistě narostl.
Nejen proplácení škod, ale i prevence
Internet věcí je pro pojišťovny zdrojem důležitých dat. Pokud budou totiž vědět, jak se třeba nakládá s pojištěným objektem, ať už jde o vozidlo, nebo například stroj, který si někdo pořídil do továrny na leasing, pak může dopředu varovat, že je toto chování nesprávné a pojistníka na tuto zkušenost upozornit.
Jde tedy o obrovský průlom v tom, jak pojišťovny fungují. Zatímco v tradičním modelu je úloha pojišťovny pouze při následném řešení pojistných událostí, díky internetu věcí se může angažovat ještě dříve a vytváření pojistných událostí dokonce zamezit. Místo toho, aby pojišťovna pouze reagovala na určité stavy, může mít zcela jinou úlohu hybatele událostí a toho, kdo zajišťuje prevenci.
Levnější povinné ručení
Tento přístup lze uplatnit na mnoha místech. Například i u povinného ručení, které si musí pořídit každý majitel automobilu. Pokud by se ve vozidle uplatnil chytrý IoT senzor, který by mohl monitorovat, jakým stylem se s autem jezdí, pojišťovna by získala cenné údaje.
Povinné ručení přihlédne ke stylu jízdy. Ilustrační foto
Pokud by zjistila, že se jezdí neopatrně, či se s vozidlem zachází nedbale, může dotyčného upozornit. Z výzkumu společnosti STEM/ MARK z loňského roku vyplynulo, že 42 % Čechů nic nenamítá proti tomu, pokud by pojišťovna sledovala pomocí chytrých senzorů to, jak řídí. Pochopitelně výměnou za to, že se sníží cena jejich povinného ručení. Z výzkumu je tedy jasné, že na snížení pojistky výměnou za data lidé slyší a jejich počet bude jistě do budoucna růst. Mnoho majitelů vozů reptá, že povinné ručení musí platit, i když jezdí naprosto minimálně, například pokud využívají hlavně služební vůz. Právě díky chytrým senzorům by pojišťovny mohly umožnit platit pojistné podle toho, jak kdo reálně jezdí.
Sníží majetkové pojištění
První projekty, které využívají internet věcí v pojišťovnictví, se rozbíhají i u nás. Pojišťovny spolupracují s výrobci čidel, které pak poskytují svým klientům. Velký potenciál spatřují pojišťovny hlavně v majetkovém pojištění. Majetek lze totiž nechat sledovat pomocí IoT senzorů velmi snadno.
IoT senzory se určitě uplatní při pojištění majetku. Ilustrační foto
Čidla jsou nízkoenergetická, vystačí si s baterií a lze je tedy umístit kamkoliv. Ohlídají to, že prasknul kohoutek, přístup do domu, zjistí včas, že v domě začíná hořet. Zabrání opravdu velkým škodám, což přivítají obě strany. Pojišťovna je ráda, že nemusí vyplácet pojistné plnění, klient, že včas zabránil vytopení bytu a nemusel řešit nepříjemnou situaci, byť s penězi od pojišťovny. Vodovodních škod se každý rok nahlásí podle České asociace pojišťoven úctyhodných 50 000, plnění pojišťoven dosáhlo jedné miliardy. Je tedy logické, že první čidla českých pojišťoven mají hlídat právě tyto škody.
Objevte senzory a řešení pro zabezpečení majetku
Automatizace
Internet věcí může pojišťovnictví zlevnit, zabránit rizikům, ale zároveň mnoho procesů výrazně urychlit. V případě, že by k nějaké škodě došlo, je možné nechat zavolat automaticky servis, celou událost okamžitě nahlásit a nechat zprocesovat. Vyřizování pojistných událostí v mnohých pojišťovnách trvá opravdu dlouho, takto lze proces výrazně zkrátit. Odpadají také pochyby pojišťovny o tom, že jde o pojišťovací podvod a zkoumání, zda k pojistné události vůbec došlo. Pojišťovny mají díky chytrým senzorům vynikající svědky, kteří informují vždy pravdivě.
Vybudování vztahu k pojišťovně
Pojišťovna je pro mnohé z nás poměrně vzdálenou institucí, kterou voláme, když jsme v úzkých, a jinak si s ní příliš vztah nebudujeme. Cedulky „Pojištěno u banky Slávie“ dnes slouží pouze na okrasu a náš pojišťovací ústav nám už nepřipomínají. Na rozdíl od banky či telefonního operátora nemívají pojišťovny své portály, pomocí kterých by s klientem komunikovaly a oslovovaly je. To probíhá pouze poštou, či e-mailem. O to více zaujme, pokud pojišťovna klientovi může poskytnout chytrý senzor, kde bude uvedeno jméno pojišťovny a který mu vždy připomene, u koho je pojištěný. Navíc si může sám kontrolovat na portále pojišťovny svá data, a i touto formou posilovat svůj vztah se značkou.
Oboustranná prospěšnost
IoT technologie se vyplatí pojišťovnám i jejich klientům. Ilustrační foto
Díky internetu věcí můžeme čekat v pojišťovnictví skutečný průlom. Chytrá a nikterak nákladná čidla nám zlevní pojistky, zabrání velkým škodám, a dokonce nás donutí se chovat racionálně. Pojišťovnám přivede nové loajální klienty, sníží vyplácené pojistné plnění a urychlí a zjednoduší procesy. Jedná se tedy o ideální příklad toho, jak využít internet věcí coby dokonalého nástroje, prospěšného pro všechny strany. Právě to jistě brzy přesvědčí všechny angažované a využití internetu věcí v pojišťovnictví bude stále častější.